Inför besök
Information för dig som ska besöka kliniken
Ni har bokat tid åt Er häst på Mälaren Hästklinik. Vi är glada över förtroendet och strävar efter att er häst ska få bästa tänkbara omvårdnad. För att allt skall gå så smidigt som möjligt är det några saker vi ber er tänka på:
Kom gärna en stund före bokad tid, så tid finns för att anmäla er och lasta ur hästen.
När ni kommer till kliniken knappar ni in bokningsnumret ni fått i ert boknings-sms på pekplattan i receptionen. Ni fyller nu i ett digitalt mottagningsbevis för att anmäla er ankomst. Bokningsnummer kan även fås på plats om ni av någon anledning inte har tillgång till den vid besöket. Har ni varit hos oss tidigare, går detta väldigt snabbt då alla uppgifter finns i systemet sedan tidigare.
Att tänka på
- Ni väljer om ni önskar direktreglering mot ert försäkringsbolag så ta med er försäkringsnumret. Vi kommer inte att kunna reglera besök i efterhand.
- Fakturorna kommer efter detta skickas ut via mejl, även de som reglerats mot försäkringsbolagen.
- Ta av eventuella täcken och lindor.
- Ta med hästpasset.
- Besiktningar faktureras ej i efterhand utan betalas vid besöket.
- För att underlätta undersökning och behandling samt minska risken för infektioner är det viktigt att hästen är så ren som möjligt när den kommer till kliniken. Hästen bör vara ren, borstad och hovarna urkratsade.
- För att minimera smittorisken är det viktigt att hästen inför planerade icke-akuta besök är allmänt frisk. Kontrollera alltid hästens temperatur innan ni lastar för att åka in till kliniken. Om hästen har feber, är snorig eller har diarré kontakta kliniken för eventuell ombokning.
- På kliniken finns mat och snacks att köpa, ta kontakt med receptionen om ni vill handla.
- Vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa er så fort som möjligt, men det är svårt att beräkna exakt hur lång tid varje bokat besök kommer ta så ibland förekommer förseningar.
- Vid besök på våra kliniker kan det ibland behövas lastningshjälp. Vi rekommenderar att tillräckligt många och erfarna personer medföljer för att kunna lasta hästen. Om det ändå av någon anledning uppstår problem kan klinikens personal, endast i mån av tid, hjälpa till med lastningen. Lastningen sker då under ledning av klinikpersonalen, där hästen med stor sannolikhet kommer att sederas.
Kontakta oss gärna om ni har några frågor, 08-592 540 10.
Har ni bokat tid för en hältutredning?
Undersökningen börjar med att ni får berätta lite kort bakgrundsinformation om hästen, vad ni upplever för problem och vad ni har för förväntningar inför dagens besök. Till exempel kan det vara intressant för veterinären att veta hästens ålder, användningsområde, information om eventuell tidigare skadehistorik samt eventuella händelser som ni upplever kan ha påverkat hästen den senaste tiden.
Veterinären kommer palpera hästen (känna igenom kroppen) samt se den i rörelse. Ibland görs även ett ridprov, framför allt om problemet t.ex. bara visat sig under ridning. Har ni videos där hästen visar problemet får ni gärna visa detta för veterinären.
Efter undersökning går veterinären igenom de genom de eventuella fynd som gjorts och vidare utrednings- och/eller behandlingsplan diskuteras. Visar hästen en hälta kan det vara nödvändigt att börja med en eller flera bedövningar för att ringa in ett smärtsamt område. Vanligen innebär en utredning därefter bilddiagnostik så som röntgen eller ultraljud. Observera att en fullständig undersökning med en eller flera bedövningar, bilddiagnostik samt behandling kan ta flera timmar (ibland en hel dag) beroende på utredningens gång. I vissa fall kan en utredning även behöva göras i flera steg under mer än ett besök.
Hur Mälaren Hästklinik hanterar era personuppgifter?
Vi på Mälaren Hästklinik värnar om din personliga integritet och följer gällande lagstiftning för hantering av personuppgifter som t ex GDPR.
Vi lagrar inga personuppgifter för marknadsföringssyfte och lämnar inte ut personligt identifierbar information till tredje part utan legitima skäl. Den lagring av personuppgifter som sker är endast för att följa gällande lagstiftning och kunna utföra den tjänst ni beställt som t ex vid direktreglering via ert försäkringsbolag eller remissinstanser.
Våra IT-system är skyddade från olovlig eller obehörig behandling och endast de personer som behöver nyttja dessa personuppgifter har tillgång till dem.
Har du frågor om vår hantering av personuppgifter kontakta oss på info@hastklinik.se