Strålröta hos hästar

Strålröta är ett bakterie- (ibland svamp-)angrepp i strålfårorna som obehandlat kan leda till hälta. Ofta kan en preliminär diagnos ställas snabbt utifrån dess typiska utseende och lukt. Det vanligaste tecknet förutom ömhet är svart illaluktande sekret i sido- eller mittstrålfåran.

Felaktiga benställningar hos föl och hur man behandlar dem

En intervju med leg sjukgymnast Amanda Syrén Lindroth om hur vi behandlar föl med felaktiga benställningar.

Felaktiga benställningar hos unga föl

Fölens ben ska gärna vara raka och spänstiga från första dag men tyvärr är felaktiga benställningar som svaga stödjevävnader eller kontrakturer (att leder och muskler inte har full rörlighet) ganska vanligt för nyfödda föl. Fölen behöver inte lida av det men det är viktigt få en bedömning skyndsamt. På så sätt kan vi tidigt sätta in åtgärder om det skulle behövas för att förebygga framtida problem.

Fång hos hästar

Fång är en sjukdom som orsakar inflammation i hästens hov, närmare bestämt i lamellerna mellan hovbenet och hornkapseln (hovens yttre skikt). Hälta och ömma hovar är vanliga symtom men symtomen kan vara mer eller mindre tydliga beroende på orsak och hur svår inflammationen är. Orsaken till fång är inte helt klarlagd men det finns en rad teorier och olika anledningar till att en häst kan drabbas.

EMS och PPID (Cushings) ökar risken för fång

Fång är tyvärr ett relativt vanligt problem för hästar och visar sig framför allt som en smärtsam inflammation i hoven. EMS och PPID (som tidigare benämndes som Cushings syndrom) är två hormonavvikande tillstånd som ökar risken för att hästen får fång.

Fölets första minuter och timmar i livet – livsviktiga tips och checklistor

När fölningen är avklarad finns det några saker som är viktiga att tänka på, både för att underlätta för ditt nyförlösta sto och för att ge ditt föl bästa möjliga start i livet. Vi går igenom vad som bör ske de första minuterna och timmarna efter fölning, den livsviktiga råmjölken och vilka tecken som kan tyda på att ditt föl inte mår bra och behöver veterinärvård.